Praktyczny poradnik dla mistrzów social media

Jak zaplanować dzień, by kwartał okazał się sukcesem - oto poradnik dla mistrzów SM

Klient
Gamma PR
Kategoria
Przydatne materiały
Tagi
komunikacja, social media

Wbrew obiegowej opinii prowadzenie kont w mediach społecznościowych nie jest łatwym zadaniem. By robić to skutecznie, oprócz samych chęci, potrzebna jest pogłębiona ekspertyza na temat mediów społecznościowych. Wciąż zmieniające się formaty, trendy oraz nowe platformy sprawiają, że specjalista od social mediów tak naprawdę cały czas musi się dokształcać. A żeby osiągnąć poziom mistrzowski, niezbędne jest wyrobienie codziennej rutyny, która polegać będzie na wykonywaniu pewnego zestawu czynności – z tego poradnika dowiecie się dokładnie, co należy robić i w jakiej kolejności.

KAŻDEGO DNIA

Krok nr 1
Jak odróżnić profesjonalistę od amatora? Ten pierwszy bezwzględnie każdy dzień zaczyna od solidnej prasówki. Doświadczenie pokazuje, że jeśli nie zrobimy jej na samym początku, później zwyczajnie – w natłoku innych obowiązków — nie będzie już na nią czasu. Warto więc (jeszcze przed uruchomieniem Outlooka) w skupieniu prześledzić informacje ze świata, magazyny branżowe oraz specjalistyczne dotyczące produktu lub usługi, którą się zajmujemy. W tym wypadku niezwykle pomocne mogą okazać się czytniki RSS (np. Feedly), które pozwalają dodawać konkretne redakcje i grupować je zgodnie z tematem, co radykalnie skraca czas poszukiwania informacji i samego czytania.

Krok nr 2
Następnym krokiem powinien być przegląd mediów społecznościowych. Ale nie kont, które sami prowadzimy. Zdaniem wielu specjalistów to najlepszy czas, żeby sprawdzić dokonania naszej bezpośredniej konkurencji. Sprawdzajmy je pod kątem treści oraz formy. A jeśli pojawi się post, który wyjątkowo przykuje naszą uwagę — zróbmy zrzut ekranu i umieśćmy go w folderze z inspiracjami. Pod koniec miesiąca z pewnością sobie za to podziękujemy. Co więcej, do codziennych obowiązków powinniśmy dopisać także sprawdzanie zyskujących na popularności hasztagów. Możemy do tego wykorzystać m.in. Sotrender, czyli prostego narzędzia do analizy platform takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube.

Krok nr 3
Warto także zajrzeć na konta popularnych influencerów. Reagujmy na ich aktywności, komentujmy zamieszczane treści. Zwróćmy także uwagę na marki, z którymi współpracują – z pewnością taki zestaw informacji będzie ogromnie pomocny przy pracy nad kampaniami z zakresu infuencer marketingu. Nie zapominajmy także o własnej marce. Najbardziej dogodnym miejscem do pozycjonowania się w roli eksperta jest Linkedin, gdzie ręka w rękę z tzw. liderami opinii możemy angażować się w dyskusje dotyczące naszej ekspertyzy.

Krok nr 4
Dopiero na ostatnim miejscu powinno być zalogowanie się do kont, których jesteśmy administratorem. Właściwą fazę naszej pracy zacznijmy od odpowiadania na wszystkie zapytania oraz komentarze. Sprawdźmy też harmonogram postów oraz poszukajmy wzmianek na temat firmy i zareagujmy na nie. Doskonale do tego nadaje się Hootsuite, czyli rozbudowana platforma, która — obok możliwości zaplanowania całego harmonogramu — informuje nas m.in. o tym, co mówią o nas w mediach społecznościowych.

KAŻDEGO TYGODNIA

Krok nr 1
Jeśli obsługujesz konta firm z branż, w których zmiany zachodzą w ekspresowym tempie, dobrą praktyką jest zorganizowanie przynajmniej raz w tygodniu krótkiego spotkania (może być również wirtualne). Po co? Przede wszystkim, by być na bieżąco i mieć pewność, że nasz zaplanowany dwa tygodnie temu post jest jeszcze aktualny. Jest to szczególnie przydatne w przypadku zewnętrznych agencji, które zwykle “odcięte” są od komunikacji wewnętrznej oraz intranetu. Dodatkowo otrzymujemy zestaw informacji, który mniej lub bardziej przyda się przy tworzeniu miesięcznego harmonogramu.

Krok nr 2
W przypadku gdy regularnie robimy poranną prasówkę, kolejny krok powinien być jedynie formalnością. Warto (minimum raz na tydzień) stworzyć zestaw wydarzeń, które potencjalnie nadają się do akcji związanych z real-time marketingiem. Oczywiście, nie wszystkie tematy okażą się sukcesem. Natomiast klient będzie miał wtedy pewność, że trzymamy rękę na pulsie i jesteśmy na bieżąco z informacji ze świata. Z kolei, jeśli wymyślimy naprawdę coś wyjątkowego – nie zwlekajmy z wysłaniem naszego pomysłu. Tutaj każda sekunda jest na wagę złota.

Krok nr 3
Tydzień w mediach społecznościowych to jak kwartał w normalnym życiu. W przypadku tej pierwszej kategorii po 7 dniach dokładnie wiemy, co zadziałało, a co nie. Spójrzmy więc na wyniki aktywności naszej bezpośredniej konkurencji. Wyselekcjonujmy posty z największą liczbą pozytywnych reakcji, a następnie wrzućmy je do folderu z inspiracjami. To tyle — na dokładną analizę liczbową przyjdzie jeszcze czas.

Krok nr 4
Zwykle robimy to odruchowo, nawet kilka razy dziennie. Chodzi oczywiście o sprawdzanie wyników naszych kampanii. Warto jednak zając się tym w skupieniu, bez emocji i raz na tydzień. Dlaczego? Ponieważ tylko dzięki pogłębionej analizie będziemy mogli lepiej poznać zachowanie użytkowników. Skupmy się na tym, co zadziałało, a co można było poprawić. Zebrane dane warto zapisać i uwzględnić przy tworzeniu kolejnego harmonogramu.

KAŻDEGO MIESIĄCA

Krok nr 1
Koniec miesiąca to zwykle czas podsumowań wszystkich naszych aktywności. Zbieramy wtedy dane związane z kampaniami, chwalimy się najlepszymi pomysłami, próbując ukryć te gorsze. Nasze rezultaty miesięczne oczywiście porównujemy do osiągnięć konkurencji. Doskonałym narzędziem, które zdecydowanie ułatwi nam wykonanie tego zadania, jest Brand24. Platforma w łatwy sposób pozwala agregować wyniki zarówno nasze, jak i naszej bezpośrednich rywali. Jedynym minusem jest konieczność wykupienia licencji.

Krok nr 2
Ostatnie dni miesiąca dla każdego social media ninja oznacza konieczność stworzenia harmonogramu postów. I tutaj pojawia się niespodzianka. Jeśli regularnie wykonywaliśmy kolejne kroki z akapitu każdego dnia, każdego tygodnia, to folder z inspiracjami powinien zawierać już solidny zestaw dobrych pomysłów. To jednak nie wszystko – przed decydującą fazą tworzenia sprawdźmy kalendarz nadchodzących wydarzeń, które potencjalnie można wykorzystać do promocji. Nie zapominajmy także o równowadze – by ją zachować, koniecznym krokiem jest określenie proporcji postów produktowych do edukacyjnych oraz rozrywkowych treści.

KAŻDEGO KWARTAŁU

Krok nr 1
Raporty kwartalne są ogromnie pożyteczne zarówno dla nas samych, jak i naszych klientów. Zwykle kojarzą nam się jednak z bólem głowy, ogromem pracy i średnio przespanymi nocami. I tutaj kolejne zaskoczenie: jeśli regularnie wykonywaliśmy czynności z akapitu każdego dnia, każdego tygodnia, każdego miesiąca – kwartalny raport jest już praktycznie zrobiony. Na podstawie już wcześniej zebranych i dobrze skatalogowanych danych zobaczysz, jak wyglądasz względem swoich wskaźników efektywności (KPI). Oczywiście jest to także okazja, żeby zastanowić się nad kierunkiem rozwoju i wyznaczyć nowe cele liczbowe na kolejne 3 miesiące.

Krok nr 2
Raz na kwartał warto także sprawdzić spójność przekazu względem tożsamości marki oraz czy wszystkie konta danego klienta „mówiły jednym głosem”. Kolejnym krokiem powinna być analiza publiki. Żeby odpowiednio dobrać przekaz, musimy mieć pełną wiedzę na temat użytkowników. Stąd kluczowe jest, by przynajmniej raz na 3 miesiące aktualizować dane demograficzne oraz informacje o ich zachowaniu. Każda platforma posiada swoje narzędzia do analityki o bardzo podobnej funkcjonalności (np. Facebook udostępnia Facebook Analytics). Z kolei, jeśli chcemy mieć dostęp do wszystkich danych z pozycji jednego interfejsu, kolejny raz możemy skorzystać np. z Brand 24 – narzędzie za odpowiednią opłatą analizuje portale takie jak Facebook, Instagram czy Twitter.